Przejdź do treści

Jak zaprojektować dobre opakowanie foliowe?

  • przez

Opakowania foliowe kojarzone najczęściej z reklamówkami sklepowymi mogą być również praktycznym, wizualnie estetycznym i funkcjonalnym sposobem przechowywania najrozmaitszych przedmiotów. Jak można je zaprojektować, aby przyciągnąć klienta?

Funkcjonalność

Funkcja jaką będzie wypełniać zaprojektowane opakowanie foliowe jest jednym z najważniejszych kryteriów, które należy wziąć pod uwagę w trakcie jego projektowania. W przypadku worków próżniowych do przechowywania żywności w lodówce lub zamrażarce ważne więc będzie łatwe w użyciu zamknięcie, która zapobiega wydostawaniu się ze środka jedzenia lub niepożądanych zapachów.

Warto przy tym myśleć o opakowaniach foliowych w różnym kształcie i rozmiarach, co pozwala na wygodę przechowywania różnego rodzaju pożywienia. Ważna jest też ich wytrzymałość, te same opakowania foliowe często mogą być używane kilkukrotnie, co spowoduje, że klienci chętnie będą wracać do tak zaprojektowanego produktu. W przypadku opakowań foliowych do przechowywania świeżych produktów, na przykład pieczywa, szczególnie istotna będzie z kolei dobra przepuszczalność pary wodnej, zapobiegająca procesowi pleśnienia i przejrzystość folii podkreślająca estetykę pożywienia.

Z kolei worki na śmieci lub worki kontenerowe używane w budownictwie i przemyśle za najważniejszą cechę funkcjonalności powinny mieć wytrzymałość i dużą pojemność. Służą bowiem najczęściej do przechowywania lub przenoszenia dużych gabarytów. Ich odmianą są opakowania wielkopojemnościowe, często wykorzystywane w handlu, powinny być więc być zaprojektowane przede wszystkim jako szczelne i wygodne do otwarcia.

Estetyka

Coraz częściej klienci zamawiający opakowania foliowe zwracają uwagę na ich estetykę – jasne jest więc, że wykonane w elegancki sposób opakowanie szybciej znajdzie chętnego do ich zakupu. Ważne jest to zwłaszcza w przypadku firm zamawiających specjalne, markowe opakowania foliowe służące reklamie i marketingowi. Odpowiednio umieszczone logotypy firmy i ładne nadruki mogą być same w sobie reklamą firmy zamawiającej tego typu produkty. Projektując opakowanie foliowe z myślą o zamieszczeniu na nim jakiegokolwiek logotypu lub reklamy danej firmy, bierzmy więc pod uwagę, czy znajdzie się ona w odpowiednio wyeksponowanym miejscu i czy będzie dobrze widoczne na zapakowanym produkcie. Szczególnie ważne są w tym przypadku opakowania foliowe na produkty dla dzieci – rodzice kupując towary zwracają przede wszystkim uwagę na ich estetykę zewnętrzną, którą można uzyskać poprzez odpowiedni projekt. Z kolei dobry projekt opakowania foliowego, które ma podkreślić urodę zawartego wewnątrz produktu (pieczywo, owoce lub warzywa) powinien być przejrzysty, co daje klientom możliwość oceny jakości i stopnia świeżości pożywienia.

Dobry estetycznie projekt opakowania foliowego to także sztuka umiaru. W świecie atakujących nas zewsząd bodźców wizualnych, stajemy się coraz bardziej na nie obojętni i doceniamy projekty odznaczające się czystością i szlachetnością formy. Warto więc w porozumieniu z klientem przygotować taki projekt, aby odróżnić go na plus w świecie zalewających klientów kolorów, wzorów i napisów.